وبلاگ
پیستون چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

پیستون قطعه ای استوانه ای شکل در موتور است، و بر اثر نیروهای حاصله از فرایند احتراق در داخل محفظه سیلندر حرکت رفت و برگشتی انجام میدهد.
پیستون دیزل ژنراتور در واقع قطعه متحرک محفظه احتراق میباشد. بخش ثابت محفظه احتراق سرسیلندر نام دارد.
پیستون دیزل عموماً از آلیاژ ریخته گری آلومینیوم با خصوصیات هدایت الکتریکی عالی و وزن کم ساخته میشوند.
هدایت الکتریکی خاصیتی از ماده است که امکان انتقال حرارت را فراهم میکند.
آلومینیوم هنگام گرم شدن منبسط میشود، و به همین جهت میبایست رواداری کافی را برای حرکت آزادانه آن در داخل سیلندر پیش بینی نمود. اجزای پیستون عبارتند از:
- تاج پیستون:
(سر پیستون) سطح فوقانی پیستون (بالاترین نقطه نسبت به سرسیلندر) است، که حین عملکرد موتور تحت نیروها و دماهای بسیار شدید قرار دارد
- گژن پین و سوراخ گژن پین:
گژن پین شافتی تو خالی است که انتهای باریک دسته شاتون را به این قطعه متصل میسازد
سوراخ گژن پین سوراخی سرتاسری است که در دو طرف جانبی سر پیستون امتداد دارد و عمود بر جهت حرکت پیستون ایجاد شده و محل قرار گیری گژن پین است
- دامنه پیستون:
دامنه پیستون نزدیک ترین قسمت به میل لنگ بوده است
باعث میشود پیستون حین حرکت داخل محفظه سیلندر در مسیر صحیح حرکت کند.
رینگ پیستون:
رینگ (Ring) به معنای حلقه، به اجزایی فلزی گفته میشود که دور پیستون قرار میگیرد و برای انجام بهینه وظیفه خود نیاز به حرکت راحت و دور از اصطکاک درون سیلندر دارد.
رینگها با قرار گرفتن در محل مشخص شده فاصلهای چند میلیمتری بین پیستون و سیلندر ایجاد کرده و حرکت پیستون را درون سیلندر به دور از اصطکاک مدیریت میکنند. همچنین فضای درون سیلندر توسط پیستون و رینگهای آن به دو بخش تقسیم میشود. بخش بالایی پیستون محفظه احتراق و بخش پایینی فضای حرکت شاتون را تامین میکند. پیستون برای حرکت راحت در این فضا نیاز به فعالیت مداوم سیستم روانکاری و روغن سیال درون سیلندر دارد. همچنین نفوذ روغن به محفظه احتراق، منجر به ایجاد اختلال در روند اشتعال مخلوط سوخت و هوا و روغن سوزی موتور میشود. بنابراین این دو فضا باید به خوبی از یکدیگر تفکیک شده و عایقبنی دقیق بین آنها صورت گیرد. این عایقبندی نیز از وظایف رینگ پیستون است.
* بنابراین میتوان برای رینگ پیستون وظایف زیر را در نظر گرفت:
- کاهش تماس بین پیستون و جداره سیلندر تا جای ممکن، با ایجاد فاصله میلیمتری
- پیشگیری از اصطکاک سطوح پیستون و جداره سیلندر و ممانعت از فرسودگی بیش از حد این دو بخش
- هدایت روغن درون سیلندر و پیشگیری از نفوذ آن به محفظه احتراق
- عایق بندی محفظه احتراق و پیشگیری از نشت مخلوط سوخت و گاز از اطراف پیستون
- پیشگیری از نفوذ دود درون محفظه احتراق به سطح پایین پیستون و سیلندر
- انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر که دمای پایین تری دارد به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای این قطعات و بالا رفتن استهلاک آنها